Prezúvanie pneumatík, je na to poistenie?

Čas prezúvania pneumatík zo zimných na letné sa blíži. Nie všetci vodiči dávajú prednosť pneuservisom. Mnoho z nich si chce vymeniť sadu kolies svojpomocne. Samozrejme to platí pre prípady, kedy sú letné pneumatiky nazuté na ďalších diskoch. Asi málokto má v garáži vyvažovačku a stroj na nazúvanie pneumatík. Ideálne je navštíviť pneuservis aspoň kvôli vyváženiu kolies. Po sezóne sa vždy môže stať, že po pár jamách sa dokonalé vyváženie poruší. Jazdením s nevyváženými kolesami môže nastať viacero problémov. Vibrácie sa prenášajú od podvozku do celého auta, čím si môžete vybiť čapy, silentbloky či ložiská kolies. Preto pár eur za návštevu pneuservisu netreba ľutovať. Na výber je mnoho servisov a väčšina z nich už poskytuje aj objednanie online.

Ako vymeniť disky kolies

Ak sa predsa len rozhodnete pre svojpomocnú výmenu diskov kolies držte sa základných zásad a zdravého sedliackeho rozumu. Začnite s kontrolou pneumatík. Dezén letnej pneumatiky nemôže mať menej ako 1,6mm. No odporúča sa aspoň hĺbka dezénu 4mm. Taktiež by vek pneumatiky nemal byť väčší ako 5 rokov. Dátum výroby zistíte na bočnici pneumatiky v označení DOT, ktoré má 4 čísla. Prvá dvojica čísel označuje týždeň v roku a druhá dvojica koncovku roka kedy boli vyrobené. Ak tam je napr. 3718 tak pneu bola vyrobená v 37. týždni roku 2018. Nasleduje povrchová kontrola. Okrem dezénu skontrolujte aj stav bočníc. Nesmú tam byť žiadne trhliny a už vôbec nie obnažené kordy. Pneumatiky musia byť na každej náprave rovnaké. Rozmery pneumatík, ale aj diskov kolies musia byť zapísané v technickom preukaze auta. Dosadaciu plochu disku očistite. Takisto očistite aj dosadaciu plochu brzdového disku resp. bubna. Ušetríte si tak problém pri zhadzovaní kolies pri ďalšom prezúvaní.

Sú na to aj špeciálne medené pasty, ktoré zabránia ťažkej demontáži kolies.  Môžeme začať povolením skrutiek alebo matíc kolies (závisí na type auta). Povoľte ich ešte kým je auto na zemi, ale samozrejme nie úplne. Stačí o pol max. jeden závit. Ak by ste to robili na zdvihnutom aute hrozí pád auta zo zdviháka. Nasleduje zdvihnutie auta. Zdvihnúť ho môžete buď nožnicovým zdvihákom, ktorý zvykne byť vo výbave vozidla alebo hydraulickým čo je rýchlejšie a pohodlnejšie. Pred zdvihnutím je ideálne kolesá auta podložiť, aby nedošlo k posunutiu auta. Auto dvíhajte iba za body karosérie, ktoré sú na to určené. Ak netrafíte tieto spevnené body riskujete porušenie plechu podlahy alebo prahu. Čo môže ústiť ku korózii a množstvu problém s tým spojených. Ak ste zdvihli auto môžete ho pre istotu podložiť podperou.

Ak nemáte podperu veľa ľudí volí spôsob uloženia kolesa pod prah auta. Pre istotu. Pokračujeme nasadením kolesa, namontujeme matice alebo skrutky. Kým je auto na zdviháku nedoťahujte ich. Auto pomaly spustite zo zdviháku dolu na zem. Až teraz dotiahnite skrutky kolies. Nedoťahujte ich prílišnou silou ani dlhou pákou. Ak  to preženiete môžete zdeformovať skrutky, ktoré sa natiahnu alebo strhnúť závit. Doťahujte ich do kríža. Ideálne je použitie momentového kľúča. Pre plechové disky sa volí uťahovací moment cca 90NM. Pre hliníkové disky – elektróny je moment uťahovania väčší a to 120 – 130NM. Opäť, každá značka doporučuje trošku rozdielny moment. Po prejdení cca 50tich kilometrov by ste mali skrutky znova skontrolovať. Nezabudnite zmerať tlak vzduchu v pneumatikách. Tlak, na ktorých máte nafúkať kolesá nájdete väčšinou na šítku. Ten je umiestnený pri koncerne na víčku od nádrže alebo na B stĺpiku.

Pripoistenie PZP online

Pripoistenie na takúto výmenu sa neponúka. Ponúka sa však pripoistenie na defekt alebo trafenie výtlku. Poistné plnenie si môžete uplatniť po poškodení kolesa , pneumatiky alebo podvozkových častí. Asistenčné služby zase zastrešujú ak dostanete defekt niekde na ceste. Ak máte takéto poistenie, pracovníci vám prídu vymeniť koleso. Ak by ste dostali defekt na diaľnici je to zdarma, na takéto prípady funguje diaľničná patrola. Mnoho pripoistení a asistenčné služby poskytuje už havarijné poistenie. Viac o PZP poistní sa dozviete na webe poistit.sk